Pengalaman Menjual Makanan dan Minuman Di bulan Ramadhan

Bismillah, 
Assalamualaikum




Pengalaman Menjual Makanan dan Minuman Di bulan Ramadhan | Teruja sha bila diberi peluang untuk menjual makanan dan minuman di bulan Ramadhan, sebabnya ini adalah kali pertama sha berjual secara face to face, selalunya sha jual secara online saja dan impian sha tercapai.

Tahun ni sha berpuasa di rumah mertua, memandangkan suami sha cuti panjang, so kami plan akan tinggal di beluran (kampungnya) sepanjang dia cuti. Dan paling sha dah lama plan dengan ipar sha adalah berjualan untuk juadah sungkai (berbuka puasa)

Pengalaman menjual makanan dan minuman di bulan ramadhan agak mencabar juga memandangkan ramai juga orang kampung suami turut berjual. Awalnya sha buat kek coklat dan puteri mandi jualan habis sha dapat dalam RM20 lebih. Sha pun bukan pandai buat kuih sangat haha.

Bila dah order tepung waffle, pendapatan sha bertambah sedikit demi sedikit, alhamdulilah rasa teruja sangat hihi. Sha buat 10 biji waffle setiap hari dengan harga RM2 satu biji belah 2, semua habis, paling pun tak laku 1 2 biji ja, 

Lepas tu sha buat pula minuman air jagung klebang tu sha memang awal beli pati nya, so tinggal tambah susu pekat, cair dan air putih, bancuh dalam balang dan masukkan ais. Sha jual 1 cup RM2 ada juga RM4 letak sikit pure jagung.

Air jagung klebang sha jual depan rumah mertua, jualan pertama sha dapat jugala dalam 17 cup terjual, mungkin sebab orang beli nak try rasa nya, lama-lama sha menjual sha dah nampak regular customer sha yang selalu membeli hihi, terutamanya adik yang tinggal depan rumah, boleh dikatakan setiap hari membeli air jagung klebang. Sedap katanya. Alhamdulilah.

Menjual makanan dan minuman di bulan ramadhan ni ada pasang surutnya kadang semua jualan sha abis, air pun tinggal sikit untung besar juga, namun ada juga kalanya banyak jualan tak dibeli down sekejap hati sha haha..sebab nk kira modal tu macam mana nak cover kan. Nasib jualan sha ni guna sikit modal, lagipun sha mana lah dapat buat banyak sebab ada anak kecil lagi kan.

Tapi pengalaman menjual makanan dan minuman bagi sha memang best, penat dengan tak cukup tidurnya sha menyiapkan jualan dan akhirnya dapat hasil dari tangan sendiri..syukur Allah bagi peluang untuk sha rasai nikmat berjualan ni.

Hasil jualan yang paling tinggi sha pernah dapat iaitu RM93 sehari, banyak bukan? Bila dapat banyak begini sha terus rasa happy sangat, paling sikit sha dapat RM20 sehari itu pun sebelum jual air di depan rumah

Cuma nasihat sha, siapa yang berniat nak menjual zaman sekarang kena ikut sop, pakai mask, print code my sejahtera, guna pencek suhu, baru-baru ini majlis daerah datang ambil rekod penjual yang menjual depan rumah, kalau ada lesen menjaja itu more better.

Niat menjual dah ada, bolehlah list nak jual apa, makanan atau minuman, biasanya kalau dekat kampung memang laku jual kuih muih kampung macam wajid, kusui, kuih gelang, campiang, puteri mandi, ini memang antara jualan yang selalu habis, kalau mau jual air pula pilihlah air yang senang di buat, macam sha punya jualan air tu, memang orang lain dah kenal brand so rasanya memang orang dah tau pekat dan sedap, pati korang boleh dapatkan di vendor batu 6 sandakan. Next mungkin sha try yam atau manggo puasa dah nak habis pati sha masih banyak lagi hihi, bilang mak mertua, nanti sambung menjual time raya nanti hahaha..

Apapun menjual makanan dan minuman memang best, untuk yang awal awal menjual memang tak boleh expect jualan abis terjual macam air sha banyak lebih sebab sha buat banyak sayang sangat tapi boleh sedekah di masjid hihihi.

Sentiasa positif dan berasa bersyukur dengan rezeki yang Allah bagi. Buat makanan dan minuman yang mudah dan tak memerlukan kos yang banyak.

Semoga laris manis jualan sha dan kamu semua hihi

2 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. tak pernah lagi berjualan masa besar besar ni..masa kecik kecik dulu adalah

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Dah ada pengalaman dah berniaga makanan dan minuman di bulan puasa ni. Semoga bisnes Sha bertambah tambah rezekinya. Aaminn..

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post