RichWorks Anjur Sesi Live Bongkar 10 Cabaran Perniagaan 2022

Bismillah, 
Assalamualaikum


RichWorks Anjur Sesi Live Bongkar 10 Cabaran Perniagaan 2022 | Tekanan kos sara hidup disebabkan kenaikan harga barang, makanan dan perkhidmatan asas adalah antara masalah utama yang membimbangkan kebanyakan rakyat pada awal tahun 2022 ini.  Sejujurnya, sha dan keluarga turut terkesan akibat kenaikan harga barang apabila berbelanja untuk keperluan harian. Sampaikan terpaksa menangguhkan barang yang tidak perlu dan mengutamakan barang keperluaan terlebih dahulu. Nilai duit RM50 jika dibandingkan dengan pada 2 tahun lepas, sudah tidak sama dan agak jauh bezanya, ini sangat terkesan kepada golongan berpendapatan rendah. Sekali gus membeli cabaran terhadap peniaga kecil dan sederhana besar.


RichWorks Anjur Sesi Live Bongkar 10 Cabaran Perniagaan 2022

Berikutan dengan keadaan semasa yang mendesak peniaga untuk menaikkan harga barang, makanan dan perkhidmatan asas dikala pemulihan sektor ekonomi, Richworks anjur sesi live untuk membongkar 10 cabaran perniagaan dalam tahun 2022

Sejarah RichWorks dan Pengasasnya


Richworks adalah sebuah syarikat bimbingan dan latihan keusahawanan terbesar di Malaysia dan yang paling berjaya khususnya dalam bidang penjenamaan dan pemasaran serta kepimpinan. RichWorks International telah melahirkan ramai usahawan berjaya dan dikenali.

Pengasas RichWorks itu sendiri adalah Datuk Wira Dr Azizan Osman, bergiat melatih lebih dari 
10,000 syarikat dan sudah lebih 1,500 acara dan seminar live dan dalam talian dijalankan sejak 2008 melibatkan 1,5000,00 peserta Maka dengan itu, RichWorks memang tidak asing lagi dalam kalangan usahawan. 

Segala prestasi usahawan yang telah terbukti, strategi perniagaan dan program mentoring, RichWorks berjaya membantu membina beribu-ribu usahawan dan jutawan yang berjaya dalam tempoh 6-24 bulan sahaja.

Sumbangan RichWorks pada masyarakat 

Melihat sendiri keprihatinan team RichWorks dalam membantu masyarakat sekeliling adalah sifat yang perlu dicontohi oleh pelbagai pihak. Dengan penubuhan Kebajikan RichWell, menjayakan lagi  program pengumpulan dana untuk terus membantu rakyat yang memerlukan.



Selain dari itu :-

  • RichWorks prihatin membantu hampir 605,000 orang melalui 13 program keusahawanan yang ditaja sepenuhnya RichWorks pada tahun lalu. 
  • Wanita Bangkit Berniaga (WBB) telah mendapat pengiktirafan kerajaan bila disebut dalam Dewan Rakyat sebagai rakan kolaborasi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.
  • Sumbangan kilat berjumlah RM 500,000 dikumpulkan daripada Richworks dan usahawan dibawahnya, untuk mangsa banjir di Selangor pada Disember tahun lepas. 
  • RichWorks International Sdn Bhd bersama usahawan didikannya, ahli Titanium dan Spire turut menyumbang sebanyak 762 ekor kambing dan 84 ekor unta bernilai RM824,160 dalam ibadah korban 
  • Ahli Titanium dan anak didik RichWorks juga menaja 9 pelajar ke Tarim Yemen dengan sumbangan sebanyak RM180,000 sempena Maulidur Rasul.

RichWorks Anjur Sesi Live Bongkar 10 Cabaran Perniagaan 2022

Dalam sesi live nanti, Mentor usahawan Datuk Wira Dr Azizan Osman akan berkongsi mengenai perspektif tentang 10 cabaran bisnes, selepas pandemik dan 2022 ini dalam Live Session di saluran Telegram Azizan Osman Official, pada Ahad ini, pukul 8 pagi. Jemput semua usahawan dan bakal usahawan hadir untuk menimbah ilmu perniagaan.


Datuk Wira Dr Azizan Osman juga berkongsi sedikit pandangan mengenai sentimen pasaran kadar inflasi dengan kenaikan harga barang yang telah jangka malah sebut pada Ogos tahun lalu lagi. dan kenaikan sesetengah barang dilihat sekitar 30% hingga lebih 100% ketika ini.

"Sebab itu, kritikalnya untuk anda semua ada kesedaran ini, terutama mereka yang sedang jalankan bisnes kerana bukan mudah pada tahun ini."

 Katanya lagi, banyak pemilik syarikat dan peniaga Cina sedang tutup dan ada juga yang sudah lingkup. Walaupun peniaga ini ada kilang di China, mereka sudah ttidak nampak apa perlu dibuat, selain tak pandai soal pemasaran. Datuk Wira Dr Azizan Osman sedar bahawa sebenarnya untuk mula semula bisnes dari kosong agak susah dan apabila ditanya seorang usahawan dalam pembinaan, apa bisnes yang bagus ketika ini?

"Pertama kali, saya tidak tahu memberikan jawapan apa.


Hal ini disebabkan oleh pasaran bergerak perlahan dan orang ramai tidak berbelanja agresif seperti sebelum ini. dan menurutnya juga kalau anda perlahan dari pasaran maka tunggu saja untuk 'mati'

"Maka sebagai Titanium di bawah bimbingan saya, tak bersyukur jika anda tak buat betul-betul untuk berkembang. Sedangkan ada sebahagian Titan yang sangat agresif, berjuang betul-betul untuk berkembang dan kekalkan momentum. "

"Saya ulang, pasaran kini perlahan dan orang lebih berjaga-jaga untuk membeli."


"Kalau anda lagi slow dari pasaran maka tunggu saja untuk 'mati'."


"Hargai apa yang anda ada sekarang, buat dengan lebih baik dan agresif lagi."


"Bayangkan jika anda sendiri terpaksa mulakan bisnes baru dari kosong, apa yang boleh dibuat?"


"Bagi yang dah ada bisnes, anda sudah tahu pasaran, cuma 'malas' nak engage lagi."


"Bila pasaran perlahan maka anda perlu lebih pantas, guna semua platform yang ada. Jika takut-takut, anda akan ketinggalan."


Datuk Wira Dr Azizan Osman menyeru semua untuk bersama dengan beliau pada Ahad ini, khas buat bangsa usahawan terutama pemilik bisnes yang masih tak nampak jalan ketika ini mengikuti rapat sesi live di saluran Telegram Azizan Osman Official sekarang.

Bagi sha, program sebegini menjadi salah satu alah tuju bagi bakal peniaga dan peniaga sedia ada untuk merancang matlamat perniagaan disaat pandemik. Ianya juga dapat menaikkan semangat peniaga dalam meneruskan perniagaan. Bak kata Datuk Wira Dr Azizan Osman, jangan biarkan bisnes tanpa sales !! jadi ini peluang terbaik buat peniaga semua..jangan lupa temujanji korang bersama mentor usahawan ahad ini,


1 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. Perkongsian yg bukan calang-calang dari dr azizan. dah le free saja. rugi kalau x rebut peluang ni kan

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post