Hati-hati dengan Scammer Homestay di Kundasang

Hati-hati dengan Scammer Homestay di Kundasang

Assalamualaikum, musim cuti akan tiba tak lama lagi, mesti ramai yang sibuk membuat persiapan, korang cuti dimana? Sha dan family husband planning bercuti di kundasang pada Tahun Baru Cina ni, memandangkan cuti agak panjang so boleh lah menghirup udara sejuk di bumi kundasang.

Siapa tak kenal dengan Kundasang, yang seakan-akan New Zealand bilamana kundasang merupakan antara tempat sejuk yang menjadi popular di Malaysia. Selain itu, banyak tempat menarik untuk pelancong menikmati keindahaan semula jadi tempat itu.

Tak sangka, scammer dimusim nak cuti begini cepat buat kerja ya, al kisahnya, sha sibuklah mencari homestay di fb group kundasang, sudah tentu bila waktu kemuncak dekat-dekat mau cuti begini homestay dan hotel semua dah full kan, hampir 10 homestay juga sha contact kebanyakan nya full, dan sha ada dapat 2 pilihan yang masih belum kosong time tu.

Sejujurnya, sha perlu cari homestay yang kena dengan bajet kami sekeluarga, so Mohd Naim (scammer) sha dapat nombor nya dekat fb group tadi, dia sangat aktif balas komen orang yang tengah cari homestay, so dia pun balas la whatsapp sha

Sha agak musykil jugalah sebab rata-rata homestay di kundasang 3bilik pun paling murah RM250, tapi dia ni offer 5bilik RM300 so wow..time sha minta gambar homestay dia lambat balas, dan semua gambar dia ambil dari google, sha kiranya dah trauma kena tipu ni, sebab sebelum ni dah pernah kena dengan orang jual karpet, so sha google la nama homestay nya, eh contact dalam google tu tak sama pun dengan yang sha berurusan ni. So sha pun nak kepastian, sha contact owner dalam google tu.

Rupanya sebelum ni memang c naim ni pernah tipu orang yang booking kononnya homestay miliknya dengan harga yang sama RM800


Ini dah tukar nama dan bank pula

Dan kemarin sha jadi detektif gara2 c naim ni jadi scammer haha, jumpa pula nama dia naik bukan di kundasang ja tapi di melaka juga, sampaikan orang tu dah bank in, bayangkan dah bank in siap2, tapi bila sampai homestay tak dapat masuk sebab scammer, Alhamdulilah Allah bukakan hati sha untuk berasa pelik kalau tak terbang RM800 dekat c naim ni.

Tapi rasanya kalau sudah ter-transfer dekat scammer boleh buat laporan polis dan pergi bank kata salah tranfer, sha macam pernah baca orang buat begini, Lagipun RM800 tu jumlah yang banyak, lainlah 20sen kan..

Kalau boleh korang booking online ja, lagi trusted kan..tapi kalau urgent juga boleh lah contact owner terus, banyakkan research di fb atau di google, bila nak booking homestay

Apapun semoga owner Alizah homestay dimurahkan rezeki, dan harap c naim dan siapa pun scammer yang cuba mengaut keuntungan duit secara haram macam ni dapat hidayah..bak kata owner homestay yang kena pakai nama nya ni.

Selamat bercuti kamu..


2 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. allahuu dah tak ada kerja kot asyik nak scam orang saja

    ReplyDelete
  2. Macam-macam la zaman sekarang ni nak kerja senang.

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post