Temujanji Terapi Speech Delay di Pemulihan CaraKerja

Bismillah, 
Assalamualaikum

Temujanji Terapi Speech Delay di Pemulihan CaraKerja | Berhubung dengan analisis dengan doktor klinik desa pada entry sebelum ini, doktor mendapati edan ada masalah speech delay atau dalam bahasa melayu nya lambat bercakap disebabkan umur dia mahu dekat 3 tahun pada bulan september ini, bilang doktor edan masih awal lagi kalau nak refer pakar, tapi adalah lebih baik hantar awal sebab kita boleh catch up dalam sesi terapi speech delay nanti.




Kalau mama ada kerisauan dengan perkembangan anak contoh macam lambat bercakap, mama boleh refer dengan nurse mama waktu temujanji anak 2 tahun 6 bulan, actually sha memang sudah bagitahu siap-siap dekat nurse edan lambat bercakap waktu umur dia 2 tahun tapi nurse bagitahu 2 tahun masih awal lagi kalau nak refer pakar. So nurse bagi sha temu janji untuk berjumpa dengan doktor klinik desa.

Sebelum doktor klinik desa refer terapi speech delay, dia akan buat analisis dengan bertanya banyak soalan, jadi lebih baik mama yang temankan anak jumpa doktor kerana mama lebih tahu serba serbi anak jadi doktor klinik desa buat temujanji refer kepada 3 bahagian speech delay di hospital dutchess of kent sandakan iaitu 2 bahagian di audiolagy dan pertuturan tingkat 3,  1 bahagian lagi di klinik JPL bahagian pemulihan carakerja.

Bulan 4 yang lepas, temujanji pertama edan di pemulihan carakerja, sesudah nama edan dipanggil kami masuk bilik no. 12 masuk ja bilik edan dah meronta nak main sebab doktor memang sediakan mainan dalam bilik tu, edan main, sha dan doktor buat analisis di meja sebelah, banyak sangat soalan yang doktor tanya untuk memastikan edan betul-betul speech delay

Memang betul edan lambat 3 4 bulan dari budak lain, pandai sebut perkataan tapi belum pandai bina 5 ayat, sepatutnya umur edan pada ketika itu 2 tahun 8 bulan sudah pandai menyambungkan ayat sehingga 5 patah perkataan, paling sikit pun 3 patah perkataan

Temujanji pertama doktor cuma buat analisis dan report sikit bagitahu dimana tahap lambat edan dalam perkembangan bercakapnya. Temujanji ni sekejap ja dalam 20 minit setiap sesi dan balik.

Temu janji kedua di pemulihan cara kerja Bulan Mei

Untuk speech delay bahagian pemulihan carakerja, setiap bulan kena jumpa doktor yang sama, temujanji kedua ni doktor ajar sha cara urut bahagian mulut edan dan cara urut tangan. Urutan ini untuk regangan pada mulut dan tangan membantu dalam pertuturan edan

Macam biasa doktor akan buat lagi beberapa analisis, dan ianya menunjukkan edan adalah picky eater ataupun dalam bahasa melayunya memilih makanan, ianya salah satu punca juga edan lambat bercakap

Dan sha perasan edan sangat tidak suka mengunyah benda yang liat macam ayam dan benda yang besar, doktor cadangkan makan lolipop herba ada dijual di shopee katanya, lagi pula mama boleh buat sendiri lolipop atau aiskrim yang tiada gula, boleh merancang saraf sekitar mulut. Sha sebenarnya tidak pernah bagi edan lolipop atau candy, benda yang manis dan keropok, untuk menjaga giginya dan habit dia makan jajan yang kurang penting untuk pertumbuhanya.

Selain urutan, sha di beri tugasan untuk ajar edan meniup dan menghisap, sejujurnya edan belum pandai meniup dan sha sekarang dalam proses mengajar dia meniup wisel, ingatkan senang, susah juga rupanya kan haha..ambil masa 2 hari baru edan pandai meniup wisel alhamdulilah..mungkin sebab sha amalkan urutan pada mulut tu.

Dalam analisis temujanji speech delay tu juga, doktor suruh sha ajar edan mengenal warna, umur 2 tahun lebih edan belum kenal warna lagi huhu, sekarang sha slowly ajar dia 1 hari 1 warna sekarang dia dah kenal 2 warna iaitu red and yellow.

Sha pasti ramai anak diluar sana mengalami masalah speech delay macam edan tapi tidak atau malas mahu refer tpakar untuk buat terapi, sha ada jumpa malah ianya dalam kalangan keluarga sha juga, kesian dekat anak, pergi sekolah masih dalam keadaan pelat, kawan sekolah mengherdik percakapannya, anak umur 7 tahun, ibu bapa pun langsung tak ambil peduli. Kesian kan. So kalau mama ada anak 2 tahun tapi masih belum pandai bercakap 3 patah perkataan sha sarankan mama rujuk nurse dekat klinik desa.

Entry selepas ini sha akan share untuk temujanji edan di klinik pakar audiologi pulak, yang ni ada seram sikit sebab berkaitan telinga. InsyaAllah semoga perkongsian ini bermanfaat buat mama yang punya anak masalah speech delay.

6 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. PC pernah dengar tentang speech delay ni. Sebaiknya memang dapatkan nasihat doktor dan terapi.

    ReplyDelete
  2. pernah pergi sekali je speech theraphy untuk anak nombor 3 tu

    ReplyDelete
  3. my niece, umu 5 tahun baru cakap.. before tu.. dia byk guna silent language

    ReplyDelete
  4. singgah baca.

    jom tukar link bloglist... kembaraminda7.com

    ReplyDelete
  5. singgah sini. jom tukar link bloglist.
    saya dah masukkan link blog ini ke dlm bloglist saya.
    http://www.kembaraminda7.com

    ReplyDelete
  6. Sama macam anak buah SA memang pergi terapi sebab speech delay

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post