Lawatan ke PetroSains Kota Kinabalu


Lawatan ke PetroSains Kota Kinabalu |Assalamualaikum, Pada jumaat lepas, Petrosains mengadakan karnival Matematik, dan pihak tadika telah bercadang awal untuk membuat lawatan pada tarikh tersebut, oleh kerana ini lawatan pertama untuk tahun ini, para cilik cikgu amatlah teruja mengikutinya. Hahaha.

Secara amnya, sha sendiri baru tahu yang Petrosains ada di area Kota Kinabalu, yang bertempat di Perpustakaan Negeri Sabah, Luyang. Dan sha beruntung dapat masuk dan terokai benda baru bersama para cilik cikgu untuk kali pertamanya. 


Kami bertolak dari tadika pada 10 pagi dengan menaiki van, untuk pengalaman pertama para cilik cikgu menaiki van bersama cikgu tanpa ditemani oleh ibu bapa masing-masing. Agak extreme untuk cikgu mengawal para cilik cikgu ini, walaupun pada awal pagi, cikgu sudah siap-siap pesan bila tiba disana, jalan ikut barisan dan jangan nakal-nakal. 


Untuk permulaan, barisan para cilik cikgu, sangat teratur dan tersusun rapi, semua orang teruja melihat kecomelan mereka ini, tapi apabila melihat aktiviti disekitar PetroSains, para cilik jadi semakin aktif dan tidak terkawal. Memang kami sebagai cikgu sendiri susah mengawalnya, haha..sabar jak lah cikgu.


Aktivi Pertama : Pengiraan 
Memandangkan kami lambat sampai, terus masuk dewan untuk pengenalan aktiviti. Para cilik masih dalam keadaan blur + excited untuk memulakan aktiviti, sampai lupa buka beg dan kasut haha. Dalam aktiviti ini, para cilik diajar untuk mengingat nombor dalam bentuk semasa operasi + dan - dilakukan.

Aktiviti Kedua : Mengenal Bentuk
Para cilik diminta untuk membuat 4 bentuk berdasarkan gambar yang diberi menggunakan batang lidi dan stick gum, contohnya, bentuk diamond, star, square dan heptagon. 

Aktiviti Ketiga : Kapasiti
Dalam aktiviti ini, para cilik dibenarkan untuk merasai sendiri kerja berpasukan dalam mengira kapasiti setiap bentuk botol yang disediakan.

Sangat have fun, sampaikan nda sedar cepatnya masa berlalu, dan tiba masa untuk pulang. Sebelum itu, para cilik dihadiahkan beberapa barang dari PetroSains iaitu dinasour, pen dan badge.

Gambar kenangan bersama abang dan kakak PetroSains 


Kami singgah di Tanjung Likas untuk makan tengah hari, kesian para cilik cikgu, perut semua dah krok krok, haha.


And for the last activity, ambil gambar dengan shark replica, teruja nampak shark begitu besar. hahaha, alhamdulilah sesi lawatan telah tamat, semua para cilik telah pulang ke rumah masing-masing sampai ke pintu rumah cikgu tolong hantarkan, cikgu harap, biarlah blog ini menjadi kenangan bila kamu semua besar nanti, mesti comel cari muka masing-masing macam cikgu ja comelnya bila ambil masa mau hafal nama kamu semua, siap ada tersasul nama lagi, haha.

Salam sayang untuk anak-anak cikgu sha :)

4 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. Bestnyaa.. Eh mcm lain dah dlm petrosains tue kak sha..mungkin sbb dorg nak bwat aktiviti.. ataupun kak sha & si cilik kat dewan yg d'sediakan khas?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini dwn arkib, sbnrnya nda tau mana tmpt petrosains, mungkin dorg cuma pinjam tmpt ja kali hihih

      Delete
  2. seronoknya budak2 tu dapat ke sana kan...

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post