Tazkirah : Bismillahirrahmanirrahim


"Dimulakan dengan Bismillah disudahi dengan Alhamdulilah"

Salam jumaat, hari ini sha nak share satu tazkirah pendek mengenai kalimah Allah iaitu 


Maksud Bismillahirrahmanirrahim
"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

6 kelebihan  Bismillahirrahmanirrahim 
1) Membaca  Bismillahirrahmanirrahim  sebanyak 21 kali sebelum tidur, dapat mengelakkan gangguan syaitan,  kecurian dan bala.
2) Ucapkan salam dan  Bismillahirrahmanirrahim  setiap kalli hendak memasuki rumah, Insyaallah rumah tangga akan diberkati dan mendapat keharmonian.
3) Bacakan B Bismillahirrahmanirrahim  sebanyak 41 kali ke telinga orang yang pengsan. Insyaallah akan dapat memulihkannya.
4) Jika membaca Bismillahirrahmanirrahim sebanyak 19 kali ketika bertemu orang yang dalam keadaam marah, InsyaAllah dapat melembutkan hatinya.
5) Lafaz  Bismillahirrahmanirrahim  jika diucapkan sebanyak 100 kali dan dihembuskan kepada orang yang berpenyakit selama tiga hari berturut-turut, inysallah penyakitnya akan sembuh.
6) Jika mahukan hajat seseorang itu dimakbulkan, dia hendaklah membaca  Bismillahirrahmanirrahim  apabila selesai solat Asar pada hari jumaat dalam keadaan suci dari hadas dan najis. Hendaklah juga mengadap kiblat sehingggalah matahari terbenam.

Hazrat Abdullah bin Mas’ud r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,“Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah swt maka untuknya diberi satu hasanah (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan sepuluh pahala. Aku tidak berkata (alif,lam,mim) sebagai satu huruf tetapi (alif) adalah satu huruf, (lam) adalah satu huruf dan (mim) adalah satu huruf.” (Riwayat Tirmizi)

1 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post