Universiti Kopi pertama di Malaysia



WONDERFUL Lifestyle Sdn Bhd, rakan francais induk Gloria Jean’s Coffees di Malaysia dan Brunei, akan membuka Coffee University, pusat latihan barista (pembuat kopi) serantau mulai Jun ini.
Wonderful Lifestyle adalah anak syarikat milik penuh Malaysia International Franchise (MyFranchise) Sdn Bhd yang juga cabang pelaburan francais Perbadanan Nasional Bhd (PNS), agensi di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Pengerusi MyFranchise, Datuk Ahmad Shalimin Ahmad Shaffie berkata, penubuhan akademi kopi berkenaan bertujuan melatih rakan kongsi francais dan kakitangannya untuk memastikan kejayaan masing-masing dan mewujudkan prospek lebih baik bagi perniagaan francais Gloria Jean’s Coffees.
“Penubuhan pusat latihan ini secara tidak langsung akan menjadikan Malaysia sebagai hab pembangunan serta latihan rakan francais induk dari seluruh Asean dan mungkin di peringkat Asia juga.

“Skop latihan kemudahan merangkumi proses perniagaan menyeluruh antaranya membabitkan kewangan dan operasi hinggalah kepada perkhidmatan pelanggan. Kita juga akan memanggil tenaga pengajar mahir membabitkan pembuatan kopi dari Australia,” katanya pada sidang media selepas merasmikan majlis pengumuman Coffee University di Kuala Lumpur, semalam.

Hadir sama, Pengerusi Eksekutif Gloria Jean’s Coffees International dan Ketua Pegawai Eksekutif Wonderful Lifestyle, Fauzi Awang.
Dalam perkembangan berasingan, Ahmad Shalimin berkata, Wonderful Lifestyle akan membuka tujuh lagi outlet Gloria Jean’s Coffees di Malaysia sepanjang tahun ini.

“Ketika ini terdapat 16 kafe kopi Gloria Jean’s Coffees di negara ini antaranya di Plaza Sentral di Kuala Lumpur Sentral dan Plaza IBM di Petaling Jaya. Kami juga akan mengembangkan jenama Gloria Jean’s Coffees ke Brunei dengan pembukaan kafe kopi pertama di sana pada 22 Mei ini,” katanya.
Gloria Jean’s Coffees adalah syarikat kopi global milik usahawan Australia yang membuka lebih 1,000 kafe kopi dan memeterai 48 perjanjian francais induk di 39 negara di seluruh dunia.

4 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post