BENTO SANDWICH (VERSI BURUNG HANTU)

PENYEDIAAN RINGKAS 
BENTO SANDWICH (VERSI BURUNG HANTU)

Assalamualaikum, sabtu lalu tabika perpaduan mengadakan hari menu sihat dimana setiap tabika perpaduan di seluruh Malaysia secara langsung membuat satu pertandingan membuat bento atau dalam bahasa melayu nya bekal, bento ni sekarang sangat femes dekat tiktok, bila kita tengok orang susun bento dengan kepelbagaian warna dan aneka juadah kita jadi rasa puas, lepas tu rasa sayang pula nak makan, sebab comel betul, kadang ini antara salah satu cara mak mak untuk bagi anak selera makan bekal dan mendorong anak makan sayur bila kita hias cantik-cantik..kan..


Penat sebenarnya nak deko bento ni, kena pastikan barang cukup dan lengkap, pemilihan warna juga penting, kena plan siap-siap hari ni deko apa dalam bento. so korang kena hargai penat lelah mak atau isteri korang tau..

Sha baru-baru ni diberi kesempatan untuk membuat bento untuk anak sha..tak sedar anak sha dah besar hihi..sebab disekolah memang disediakan makanan so sha tak perlu bekalkan dia makanan..dan ini pengalaman pertama sha membuat bento hihi best juga tapi part plan tu agak susah nak matching kan dengan warna dan fikir apa lagi makanan yang patut ada pada bento.

Apa lagi sha buat sedikit kajian sebab ini antara satu pertandingan antara kawan edan, so sha nak buat yang terbaik untuk dia, sha pilih untuk buat bento sandwich tema burung hantu, cikgu tabika edan sepakat untuk tetapkan menu sihat bento sandwich, oklah bagi sha agak jimat juga hihi..tak membebankan ibu bapa sebab barang pun murah dan senang dapat. Untuk kos buat bento ni pun tak sampai RM20 itupun kalau barang dapur ada lagi boleh jimat kan.


Bahan-bahan yang sha gunakan adalah

Roti 2 keping
telur rebus 1 biji
telur goreng 1 biji (untuk letak dalam sandwich)
Salad 
2 hiris tomato untuk buat sayap
2 hiris pisang untuk buat mata
Lobak untuk buat kaki, mata, dan hidung
Bola mata warna hitam sha guna kacang hitam dan bulatkan kecil-kecil
Orange 
Ceri

Kepelbagaian warna buah dan sayuran penting untuk membuatkan bento jadi lebih menarik..terutamanya warna hijau, merah, putih, kuning dan sebagainya. Hiaslah mengikut kreativiti masing-masing sha percaya mak-mak diluar sana lagi kreatif dari sha, oh ya pertandingan ni belum ada keputusan nanti sha share dekat sini siapa yang menang..best kan buat bento semoga post ini dapat membantu mak-mak yang memerlukan idea untuk membuat bento untuk anak atau suami. 


comel semua kawan edan dengan bento masing-masing..lepas ja sesi bergambar terus makan bento bersama..menang atau kalah yang penting semuanya happy buat bento bersama mak dan kawan-kawan..sekian..



Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post