Punca Bekalan Air Bersih Di Sandakan Masin

Bismillah, 
Assalamualaikum

Punca Bekalan Air Bersih Di Sandakan Masin | Sha ingat lagi awal bulan Disember 2022, pihak service cuckoo menukar filter penapis air, selepas itu air penapis tersebut rasa masin, jadi sha pun komplain dengan HQ cuckoo yang dah 2 minggu air masin, sha fikirkan air masin tu berpunca dari selepas penukaran filter penapis air  cuckoo tu, rupanya satu sandakan rasa air main hihi. Tapi the best cuckoo pun dah 2x tukar filter penapis air sha..hihi

PUNCA BEKALAN AIR BERSIH DI SANDAKAN MASIN

SANDAKAN :  Pagar sungai (river gate) di Sungai Segaliud, yang dirosakkan dipercayai menyebabkan penyusupan air laut ke dalam empangan penahan Sungai Segaliud, sekaligus menjadi punca paras kemasinan yang luar biasa serta tinggi dalam sistem bekalan air pengguna harian di Sandakan.

Difahamkan, laporan Polis turut telah dibuat selepas mendapati bahawa pagar sungai di Sungai Segaliud didapati telah rosak dan kabelnya juga telah dicuri pada bulan lepas.

Akibat kerosakan itu, ia juga tidak dapat membuang air laut dari sistem bekalan, terutamanya semasa kejadian air pasang besar pada bulan lepas. 

Pada masa ini, Jabatan Air mengepam air dari sungai ke empangan bagi mengurangkan tahap kemasinan dalam sistem bekalan air. 

Jabatan Air juga memantau dengan teliti berkenaan isu itu dan memastikan bekalan air pada masa ini masih selamat untuk digunakan oleh pengguna.

Sementara menunggu alat ganti sampai dari luar negara, Jabatan Air turut mencadangkan untuk melakukan pembenihan awan di kawasan Segaliud bagi mendorong hujan bagi mengurangkan lagi tahap kemasinan berkenaan.

ish ish..siapalah yang tak bertanggungjawab pergi curi kabel tu, akibat tindakan tak bermoral dorang tu, satu sanakan sampai sekarang bekalan air bersih masih rasa masin, walaupun dah pakai penapis air, bayangkan kalau tak pakai penapis air, lagi terasa masin nya hihi, apapun semoga dipermudahkan urusan jabatan air sabah untuk menyelesaikan masalah ini..jimat garam hihi

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post