Fasa Endemik, Sesuaikah Beli Kereta Sekarang?

Bismillah, 
Assalamualaikum

Fasa Endemik, Sesuaikah Beli Kereta Sekarang? | Sejak diumumkan peralihan ke fasa Endemik pada 1 April, ramai pulang menyambut raya bersama keluarga tersayang, maklumlah pandemik melanda negara, kita terpaksa duduk dirumah, work from home dan yang sedihnya tidak pulang beraya selama 2 tahun lamanya. 

Sebelum ini, sha ada tulis entry berkenaan membeli rumah pertama semasa pandemik dimana pemaju terpaksa menutup mata untuk mengurangkan harga rumah memandangkan nilai unit rumah jatuh akibat pandemik yang melanda, namun di fasa peralihan endemik ini pula, adakah sesuai membeli kereta disaat ekonomi sedang pulih?

Covid-19 Memperlahankan Ekonomi terutamanya permintaan Minyak Dan Kenaikan Tambang Pengangkutan Awam

Wabak yang menular sejak akhir tahun 2019 itu, telah memperlahankan ekonomi seluruh dunia dan kebanyakan negara mengambil keputusan untuk menyekat perjalanan udara sekaligus memilih untuk tidak travel disebabkan virus yang cepat merebak melalui sentuhan dan udara. Ini mengakibatkan permintaan minyak dunia mengalami kejatuhan.

Harga minyak jatuh, siapa tak suka kan, namun kejatuhan harga minyak dimusim perlaksanaan perintah berkurung memang tidak diterima akal, oleh kerana ekonomi diberhentikan sementara dan seluruh rakyat duduk dirumah, agaknya bila minyak kereta nak habis hihi. 

Peralihan fasa pemulihan pula, tambang public transport dinaikkan akibat penjarakan sosial ketika didalam bas mengakibatkan pemilik bas terpaksa mengurangkan 50% penumpang daripada muatan biasa. Kenaikan harga tambang dua kali ganda memberi impak terhadap pekerja yang menggunakan pengangkutan awam untuk pergi dan balik dari kerja.

Fasa Endemik, Impak Terhadap Sektor Automotif

Selepas pandemik, ekonomi global dilihat semakin pulih memandangkan semua sektor telah pun di buka. Perbelanjaan pengguna dijangka pulih seiring dengan kebangkitan ekonomi. Ini boleh membantu mendorong perbelanjaan domestik termasuk barang mewah seperti kereta. Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA) menjangkakan tahun ini kenderaan penumpang dan komersial mencatatkan jualan rekod masing-masing sebanyak 540,000 dan 60,000 unit. 

Penyumbang utama kepada peningkatan jualan adalah insentif pengecualian cukai jualan untuk kenderaan penumpang sehingga 30 Jun 2022 dan lonjakan pengeluaran penghantaran oleh syarikat automotif bagi memenuhi tunggakan dan pesanan baru.


Tips Beli Kereta Supaya Tidak Terbeban

First of all, perkara penting untuk membeli kereta adalah mengikut kemampuan, pastikan lepas membeli kereta, hujung bulan masih ada duit untuk beli makanan hihi, bayangkan kalau dah beli kereta ikut sedap hati ja tapi hujung bulan dah pokai, ish ish itu menunjukkan sistem kewangan korang tidak sihat. Jadi beli kereta biarlah mengikut dompet masing-masing, kalau korang mampu saving RM600 untuk 6 bulan maka layaklah korang beli kereta dengan harga itu, jumlah RM3600 tadi boleh buat tambahan deposit kereta..hihi

Kereta baru sekarang dah start progress output, tak kurang lebih kereta yang second hand, berlambak dekat pasaran, kereta second hand pun ok, masih high value tapi kena pandai cari lah. Sambung CCM atau full cash itu terpulang, that's why, penting bagi kita sebagai pembeli buat calculation dulu, orang kata ilmu tu kena ada, kalau tak, boleh jadi menyesal 9 years nak kena bayar kereta hihi. Itu yang buat pembeli kena blacklist sebab tak dapat bayar secara consistent.

Sha ada jumpa 1 website untuk buat calculation secara online, sebab kalau kira manual ni agak leceh sikit, website ni memudahkanlah korang yang plan mahu beli kereta CarPaymentCalculator.net


Cara calculate memang senang, masukkan amount yang korang dah plan, list price boleh rujuk mana-mana pusat beli kereta, seller memang akan bagi secara percuma, letak semua dan klik button calculate. Banyak function ada dalam website tu, yang bestnya website ni, result pengiraannya sangat cepat, tak perlu tunggu lama, loading pun laju,  ketepatan pengiraan selari dengan jadual bayaran bulanan itu yang sangat membantu korang memilih kereta mana yang sesuai.


Main game dalam website car payment calculation? oh ya..jangan tak cuba, sha ni sambil buat calculation anak datang kacau, kita bagi dia main game sekejap, sha suka lah main game go chicken go, website loading laju, tak perlu download kan, iklan pun tiada..ada banyak pilihan game korang boleh try..

Fasa Endemik, Sesuaikah Beli Kereta Sekarang?

Dari fasa pandemik, ada keluarga dah bertambah ahli, dan dah lama plan nak ada kereta yang sesuai untuk family besar contoh macam alza, boleh ja trade in ikut kemampuan masing-masing, lagipun dah boleh pergi melancong kan, jalan jauh kalau pakai kereta kecil nanti ada ahli keluarga yang tak selesa.  Sejujurnya website ni sangat bermanfaat buat sha sebab sha memang paln nak upgrade kereta baru memandangkan dah ada 2 anak kan. Kami suami isteri beli kereta lebih kepada boleh jalan jauh dan lebih selesa selain faktor penting bayaran bulanan tu mampu ka tidak..apapun selamat memilih kereta ya.

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post