Cara Hilangkan Kesan Kuning dan Bintik Hitam Pada Baju Baby yang Lama Disimpan



Cara Hilangkan Kesan Kuning dan Bintik Hitam Pada Baju Baby yang Lama Disimpan | Assalamualaikum, mengandung anak kedua kali ini agak jimat sikit, maklumlah baju anak pertama masih baru dalam simpanan dan boleh digunapakai, due date dah semakin hampir, para ibu mesti bercadang nak pergi stor bongkar baju lama baby, meskipun tersusan rapi dalam beg plastik mahupun kotak, bila dibuka terdapat juga kesan kuning dan bintik hitam pada baju baby..ibu jangan stress sha ada penyelesaian nya

Hari ini lepas sha siap buat kuih raya, sha cadang nak basuh semula semua baju baby yang lama, milik anak pertama, sha belum dapat pergi kedai untuk membeli barang baby lagi, musim pkp ni susah sikit nak bergerak, jadi memandangkan sha dah 31 minggu, ini adalah masa terbaik untuk membasuh semua pakaian, takut nanti bersalin awal.

Setelah mengasingkan beberapa pakaian yang terkena kesan kuning dan bintik hitam, sha mulakan rendaman pertama selama 4jam pada baju baby yang masih bersih menggunakan vanish dan sabun daia ke dalam mesin basuh, sesudah itu, sha putar mesin basuh dan bilas seperti biasa, jemur dibawah matahari yang terik.



Selepas itu, hanya ada dalam 10 helai yang ada kesan kuning dan bintik hitam yang perlu dibereskan, kebanyakan adalah baju baby dan yang berwarna putih, terfikir juga untuk merendam pakaian tersebut menggunakan clorox, senang cerita baju bersih dan bersinar macam baru tapi kita sudah maklum bahawa bahayanya penggunaan clorox pada baju baby baru lahir terutama pada kulit mereka, sangat sensitif. Jadi cegah nya sebelum terjadi.

Cara untuk hilangkan kesan kuning dan bintik hitam pada baju baby rupanya tidak begitu mudah, ibu ibu perlu bekerja keras sedikit untuk hasil yang memuaskan.. 

Caranya ialah rendam baju tersebut bersama cuka semalaman
Bilas dengan air bersih
Kemudian rendam dengan air panas bersama  sabun vanish selama sejam
Berus pada permukaan baju yang ada kesan kuning dan bintik hitam menggunakan sabun mandi (buku) sehingga bersih
Kemudian bilas dan jemur dibawah matahari yang terik

Ada juga beberapa cara yang sha ingin kongsikan pada ibu ibu jika cara diatas tidak berkesan, memandangkan kesan kuning tersebut sangat degil hihi

1. Cuka dan Garam
2. Soda Bikarbonat
3. Ubat gigi
4. Jus Lemon
5. Denture Tablet (bahan pencuci untuk gigi palsu)

Caranya ibu-ibu boleh rujuk di sini Cara Hilangkan Kesan Kuning

Apapun cara-cara ini sangatlah jimat jika dibandingkan dengan membuang dan membeli pakaian baru, duit tersebut boleh kita beli barang keperluan lain, bukan.

Sha harap entry ini dapat membantu ibu ibu menyelesaikan masalah kesan kekuningan dan bintik hitam pada baju baby. Sha doakan juga ibu ibu dipermudahkan bersalin..amin

5 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. Kinah pulak dah 5 tahun simpan baju baby, dah confirm lagi banyak kesan kuning pada baju baby tu. Terima kasih sha kongsi cara ni.

    ReplyDelete
  2. terima kasih share. boleh la guna kaedah ni ^_^

    ReplyDelete
  3. byk cara rupanya yer.. takpe kita simpan dulu kalau ada baby nnt boleh la try basuh semula..

    ReplyDelete
  4. Bagus cuba cara ni. Baju anak tu selalu cuci pun ada macam tahi lalat

    ReplyDelete
  5. Saya plak kesan kuning banyak kat kain yang dalam cabinet bilik tetamu. jarang guna kan, stress bila masuk tak hilang kuning

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post