Masalah Domain Dot My

Assalamualaikum, sha geram sebenarnya dengan domain yang sha beli pada tahun 2012, terpaksa tukar balik pada url asal sha https://opzzpinky.blogspot.my/ dan baru boleh buka dengan menggunakan HTTPS. Itupun entry yang lama memang tidak boleh buka kalau orang google, bersabarlah sharina..

Image result for opzzpinky

Awalnya sha langsung tidak perasan ada masalah DNS pada Asia Host, dengan cetek ilmu tenntang domain ini, sha serahkan 100% pemindahan DNS kepada seorang blogger yang sha pun sudah lupa siapa yang tolong sha setting dulu. Rasanya dalam tahun 2014 domain ini ada masalah, memandangkan sha pun kurang aktif tahun itu, jadi sha biarkan sahaja, sampailah ke  tahun 2016, sha mengambil keputusan untuk membayar yuran domain www.opzzpinky.my untuk 5 tahun supaya sha ada semangat untuk kembali berblog.

Malangnya, sha baru perasan domain ini makin serius apabila sha check dekat page SEO Checker yang mengatakan www.opzzpinky.my dan opzzpinky.my adalah dua link yang berbeza, peliklah kan, patutlah selama ini sha tidak dapat buka link tanpa letak www di awal url.

Lagi teruk apabila sha apply Google Adsense, memang tidak akan lulus sebab salah satu punca adalah link blog berbeza dan diiktiraf sebagai blog masih dalam pembaikpulihan atau belum dilancarkan lagi. 

Ramai juga rakan blogger yang bertanya pasal domain sha selalu kalau buka akan jadi error, kena tambah www dekat depan url, kalau pembaca setia memang akan bersabarlah kan, kalau yang tidak? mesti bosan dengan blog sha ni..huhu

Sedihnya, domain blog bayar setiap tahun, bila ada masalah begini, sha sendiri tidak tahu mau rujuk siapa, dan untuk pengetahuan semua, sha dah 3 kali email pihak Asia Host dan Mynic untuk selesaikan masalah ini.

Email dari Mynic
Dear Opzz, 
After we check from MYNIC side does not have a problem. Please contact your technical contact to assist. Below are details your technical contact.

Email dari Asia Host
Dear Sharina, 
Please clear your browsing and try to re-open your website again http://www.opzzpinky.my/ NOT https://www.opzzpinky.my/ . If still not working, kindly please check with google support.

Dear Sharina, 
Upon checking, we found you DNS SOA records has been deleted. We have assist to restored back the SOA records, and your website is working normally.

Masih tiada penyelesaian, jadi sha contact Mad rakan seperjuangan Blogger Sabahan, untuk tukar DNS ke tempat lain, dia syorkan guna Cloudns, bila nak setting tu, sangat mencabar keimanan juga, sha kena berurusan sendiri dengan pihat Asia host untuk tukarkan code DNS, memandangkan setting DNS dr Cloudns sendiri tidak dapat, jadi sha tengah tunggu respond dari Pihak Asia Host untuk memulihkan masalah domain sha ni. Mungkin hari ahad, jadi cuti, kita tunggu besok pula, harap dapat selesaikan besok.

Thanks mad http://www.rahmadgraphic.my/ semoga terus berjaya, Allah membalas jasa mu...

Apapun sha masih pakai url dulu-dulu, rindu juga link blog ini https://opzzpinky.blogspot.com, terasa macam blog baru umur setahun hahaha...doakan blog sha kembali pulih, sayang page view sha hari ini sangat gempak tauu..hahanda apalah demi mu blog, bersusah dahulu..kann..

4 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post