Tips Mudah Dapat Kerja

Sekarang kalau tak kerja, tak dapat duit, lagi2 sekarang ni harga barang semua naik, keperluan dan kehendak mestilah dipenuhi..kan..so jawapan terbaik adalah kerja. Dulu sha agak lama juga menganggur, 6 bulan, lama kan?time tu rajin juga buat kerja part time on9, dapatlah sikit duit..tapi beza dengan kerja makan gaji..dapat saving KWSP untuk masa depan..rugi tau kalau tak kerja...

Sha nak bagi tips untuk dipermudahkan dapat kerja..semoga bermanfaat untuk penganggur diluar sana

1. Beli Newspaper - kalau sha, selalu beli newspaper yang ada vacancy, contohnya di Sabah, Daily Express, beli ini ja tau, sebab majikan suka post vacancy dekat news ni, tu yang cepat habis dijual, so kena awal bangun pagi beli news ni..

2. Cari dekat Mudah.my atau website yang ada vacancy - dekat mudah.my pun antara favorite majikan post vacancy sebabnya murah dan senang nak dapat pekerja..dan sha ada juga like fan page /join group di Facebook yang memaparkan vacancy dekat kawasan sekitar Kota Kinabalu..

3. Jangan memilih kerja - biasanya orang yang memilih ini adalah orang yang lepas graduate, maklumlah tinggi sekolah, kerja kena ok, gaji kena tinggi...buang semua fikiran macam tu, kenalah bermula dari bawah, lagi2 tiada experience..confirm majikan pilih orang lain kan..

4. Dekatkan diri dengan Allah - antara sebab rezeki senang masuk adalah dengan solat ontime, solat hajat dan solat Dhuha,  Allah akan tolong kita bila kita sentiasa ingat Dia.

5. Percaya pada rezeki Allah - ramai orang cakap kerja government akan menjamin masa depan, of course senang loan dan sebagainya, tapi kalau semua kerja government siapa lagi nak kerja di swasta? kan hihih..rezeki masing2 Allah dah bagi, tak kiralah kerja government or swasta..

Alhamdulilah, walaupun sha lambat dapat kerja, tapi tempat kerja sha sekarang sangat selesa,dengan bos dan pekerja lain pun tiada apa2 masalah, itu yang penting..kita taknaklah kan satu office tidak bersefahaman..semuanya ada hikmah..

Ingat semua yang berlaku tu ada hikmah, kalau dah setahun menganggur, maybe lepas ni dapat kerja yang jauh lebih baik,,siapa tahu..Allah adalah sebaik2 perancang..

Good luck ya..


8 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. insayAllah.saya pun sdg mencari kerja tetap.terima kasih dgn perkongsian

    ReplyDelete
  2. Perkara yang paling penting sekali. Mintak pada Allah, dan percaya rezeki milik Allah. Berdoa dan terus berdoa dan berusaha. Insyaallah berjaya

    ReplyDelete
  3. bnyk job dkt myjobtsreet, jobsbd ke semua dalam internet je skrg, permohonan pun cpt process

    ReplyDelete
  4. Part jangan memilih kerja tu setuju.. tapikan, satu bonus kalau dapat kerja yg kita fond to it.. hehehe..
    jemput singgah entry shad, Jom Aktifkan Mykad

    ReplyDelete
  5. tq sha..timm pun sekarang ni bru je kje part-time semntra nk dpt yg full time..

    ReplyDelete
  6. Btl tu sha zaman skrg ni jgn memilih sgt kja..lya pun cukup selesa dgn tmpt kja yg sblm ni..tapi apa kan daya bila dah kawin ikut suami maka trpksala bekorban

    ReplyDelete
  7. zumal teringin nak keja sendiri... sebab duk keja partime dah 2 tahun pun...

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post