Berniaga perlu ada mental yang kuat



Rasulullah SAW pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: “9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan.” (Hadis riwayat Tirmizi).

Apa yang ingin sha sampaikan ini adalah pengalaman dari sha sepanjang menjadi peniaga on9 secara kecil-kecilan, ceritanya begini, sha jual produk yang sha ambil dari supplier secara borong, menyebabkan sha dapat harga murah dan untuk mengelakkan riba atas barang2 yang sha jual murah (mengambil keuntungan sikit)

Kemarin lepas, sha dapat panggilan amaran dari pihak HQ yang menyatakan ada satu laporan mengenai harga yang sha jual murah dari harga asal, untuk tidak menjadi pergaduhan, sha tukar harga dan panggilan tersebut berbaur ugutan dimana pihak HQ akan memalukan sha di laman page mereka.

Ya Allah, bertapa kuatnya dugaan apabila nak berniaga ni..alhamdulilah selepas fikirkan balik, sha jadi bersemangat nak berniaga, tak apalah Allah Maha Mendengar, lagipun sha tak kacau pun perniagaan orang lain kan..yang penting perniagaan sha bebas dari riba dan tipu daya..



5 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. memang meniaga ni sangat banyak dugaan nya
    seperti juga hidup kita yang banyak ujian

    ReplyDelete
  2. Dugaan kan sha .begitula klau brniaga kekadg org iri hati la..ermm besbr ja la ya sha adat brniaga

    ReplyDelete
  3. sabar ye sha...ada tmeniaga mmg camtu...ramai yang PHD sekarang ni..moga makin maju ke depan

    ReplyDelete
  4. Yeahhhh betul... sebab tu ahli berniaga ni kena ada pemikiran yg licik supaya org lain tau barangan yg dijual serta melariskan barangan tersebut

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post