Top komentar tapi tak berkualiti?

tahniah jika korang blogger yang sanggup bersengkang mata depan laptop membalas jejak rakan2 blogger yang lain untuk mendapat award sebagai TOP KOMENTAR ..tapi sedarkah korang tentang kualiti setiap komen yang korang publish itu?

komen secara marathon memang femes dikalangan blogger tapi ianya hanya mengejar status top komentar tanpa memberikan kualiti komen itu sendiri..hanya komen 2 perkataan*disetiap entry terus sambung kepada entry yang lain..kita sebagai tuan rumah tidak puas dengan komen yang diberikan..setuju ka tak?

kadang2 komen itu langsung tidak kena dengan kandungan entry tersebut..nampak sangat dorang tak baca atau sepintas lalu atau belek komen kawan2 yang lain..pernahkah korang mengalaminya?? hihihi..

mungkin kita akan fikir tiada masa nak BW so bila ada masa terus terjah marathon dan komen mana2 berkaitan dengan tajuk..kalau tak ada tajuk tengok gambar..(baby sedang berenang) komen : comelnya..sedangkan baby tu berkemungkinan akan mati !!..comel kah??

last but not least, jadi lah top komentar yang berkualiti, supaya orang yang tahu yang kita komen bukan mengejar status semata2 tapi itulah commitment kita sebagai blogger :) nasihat buat diri sha sendiri dan bukannya untuk mengenakan siapa2 hanya sekadar perkongsian pendapat..peace yoo...

16 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. HAHAHA. ntah la. sebab nye sekarang memang dah jadi trend. cm blog hana sendiri la. komen secuitt je ;) kdg2 tulis HEHEHE sahaja pun ade.

    ReplyDelete
  2. nice tips sha.. wan pun termenung juga memikirkan apa yang sha cakapkan ni ada juga betulnya.. :(

    ReplyDelete
  3. Peace yoooo... jadilah komentar y berkualiti.. tq for sharing this. ;)

    ReplyDelete
  4. setuju sangat.... (^_________^)v

    ReplyDelete
  5. kadang tu entri terlalu panjang. warna terlalu banyak. sehingga menyakitkan mata. susunan ads yang kadangkala menggangu pembaca untuk membaca. juga boleh menyebabkan komen tidak bagus. my opinion la.

    ReplyDelete
  6. nak komen..
    wah cantik gambar sha letak kat sini,..ehe..dah macam banner...hohooh...

    ish...nak wat camana masing2 ada komitmen...rata2 blogger adalah yg curi2 masa tgh bekerja..tu pasal speed laju..mama pun kerja gak..speed laju gak ni....hahahaa..jgn marah sha...kekadang bahasa yg digunakan,..entry yg panjang,...merapu mengaban...tu pasal baca pun ambik sikit2..komen pun ikut dan...
    tak beranilah mama nak komen lebih2 nanti ada yg marah lak...wah..panjangnya komen mama..sha suka kan...hiihihhihi...

    ReplyDelete
  7. sha..kakak sha dh masak belum rempah tuu..nanti rujuk lah entry mama kalau nak tahu camana nak masak atau mama bgtau kat fb ?...raya cina sha balik kg ker ?

    ReplyDelete
  8. memang ada macam tu Sha.. ada yg tinggal komen dgn hnya satu perkataan pun ada.. hihi.. tapi, terpulanglah masing masing kan.. macam kak Ros, Kak Ros tetap menghargai semua pengomen di blog Kak Ros, kerana mereka sanggup singgah, baca dan tinggal komen walau macam mana bentuk komen pun.. hihi.. eh panjang pulak komen ni..

    ReplyDelete
  9. utk peringatan sendiri jugak....thanks buat entry yg bgus nih

    ReplyDelete
  10. penting ke dpt gelaran tu..huhu..
    bg sy...kdg2 tu..malas jgk nk tglkan komen..melain law entry tu btol2 buat sy teruja n nk sgt tglkan sepatah dua kate..hahaha...

    tp kdg2 just drop kt cbox je..hehe..

    ReplyDelete
  11. Setuju! Selalunya Arol akan baca entri sampai habis dulu, baru komen. Kalau takde mood nak baca, Arol takkan komen. Sebab takut komen kita menyimpang daripada isi entri. Tak dapat jadi top komentar pun takpe, asalkan kita puas hati dapat berikan komen yang berkualiti. Hehehe! :D

    ReplyDelete
  12. memang ada yang bagi komen tak berkualiti.yang tu memang tak tau jenis apa ..heheh..

    ada satu jenis lagi yang bila dia bagi komen tak berkualiti dekat entry yang tak berkualiti.contohnya kita post madah2 atau hadis2.apa komen yang kita harapkan??komen panjang2 kang silap komen naya je.jadi salah fahaman pulak.maklum la..bab agama,bukan boleh sebarang2 komen.paling tidak orang komen..
    "nice sharing.."
    atau pun..
    "insyaAllah..
    "Alhamdulillah.."

    buat entry pasal orang mati..

    "innalillah..."
    takziah.."
    "al-fatihah.."

    sebab itu kalau buat entry pasal berita atau post yang sama dengan blogger lain buat,dengan ayat yang sebijik2 sama,jangan la kita harapkan komen yang berkualiti.nak komen yang berkualiti,panjang berjela tulis la entry personal..

    kalau nak buat jugak entry2 ala2 seo tu,tak kan dapatnye komen panjang2 tapi akan dapat pageview yang tinggi.

    ok la. tu..kan??

    ReplyDelete
  13. Betol jugak tu..
    Ingatan untuk akak jugak ni..

    ReplyDelete
  14. Saya setuju dengan Sha. Lagi bagus kalo komen tu membina dan boleh beri idea untuk kita perbaiki blog kita kan?

    ReplyDelete
  15. hahaha..ada yg terasa kah??kak terasa kah??hehehe..ada juga dapat komen yg larik dr entry tapi ntahlah..kak pernah komen larik dr entry kah???hahaha

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post