5 Kelebihan Minyak Zaitun Untuk Ibu Mengandung



5 Kelebihan Minyak Zaitun Untuk Ibu Mengandung | Assalamualaikum, Minyak zaitun adalah minyak yang paling banyak kebaikannya seperti yang telah tertulis dalam hadis Al-Quran, sesiapa saja yang mahu sihat maka minumlah minyak zaitun setiap hari. Begitu juga kelebihan minyak zaitun untuk ibu mengandung, lagi-lagi penggunaan minyak zaitun ini sangat bermanfaat kepada kandungan sudah menjangkaui fasa terakhir.

Minyak Zaitun yang sha gunakan adalah Naturel Extra Virgin Olive Oil (EVOO), diperbuat dari zaitun organik berkualiti tinggi dan mempunyai rasa yang masih boleh dihadam, pertama kali mencubanya, sha agak loya sedikit, sebab sha mana pernah minum minyak haha walaupun pada kandungan pertama..tapi bila sha mula amalkannya, alhamdulilah mula rasa boleh telan dah, lagipun minyak ini banyak kelebihan nya. Minyak Zaitun ini sangat sesuai untuk membuat salad, harga minyak ini dalam RM11+ sha beli di Mydin. Tidak sesuai untuk digunakan dalam masakan ya.

1. MENGURANGKAN STRETCH MARK

Minyak zaitun mempunyai kandungan vitamin dan mineral yang bermanfaat untuk ibu hamil, terutamanya yang mengalami masalah kulit kering atau stretch mark. Untuk mengurangkan regangan dan kegatalan, kandungan vitamin E yang terdapat di dalamnya sangat baik untuk mengekalkan kelembapan secara semulajadi.

Selain itu, kandungan squalane yang terdapat dalam minyak zaitun extra virgin menjadikannya sebagai salah satu kandungan utama dalam pelbagai produk kosmetik.

Pengalaman pertama mengandung, sha mengalami stretch mark yang sangat teruk, setiap malam akan menangis kerana gatal pada perut yang terlampau, sha sarankan kandungan 3rd trimester bolehlah mula menyapu minyak zaitun pada perut. Caranya, oleskan sedikit minyak zaitun pada kulit dengan perlahan-lahan di kawasan yang kering atau stretch mark. Seeloknya, cuba dalam kuantiti sedikit dahulu dan tunggu beberapa minit untuk melihat jika timbul sebarang reaksi.

2. MENINGKATKAN SISTEM PERTAHANAN TUBUH IBU & BAYI

Manfaat minyak zaitun berikutnya adalah meningkatkan sistem kekebalan tubuh, terutama bagi ibu hamil yang mengalami pelbagai masalah kesihatan, lebih-lebih lagi pada fasa awal kehamilan.

Vitamin A yang tinggi dalam minyak zaitun berpotensi mencegah risiko penyakit seperti demam pada ibu hamil. Selain itu, sebuah jurnal melalui National Center for Biotechnology Information mendapati bahawa pengambilan minyak zaitun untuk ibu hamil didapati mengurangkan risiko lelah atau wheezing pada bayi seawal tahun pertama kelahirannya. Selain itu, ia mempunyai banyak kebaikan kepada kesihatan ibu hamil dan juga bayi.

3. MENCEGAH SEMBELIT

Sembelit adalah salah satu masalah yang kerap muncul sejak seorang wanita mula hamil. Medical News Today melalui laman web mereka menjelaskan bahawa minyak zaitun berkesan untuk menjadi penawar semulajadi bagi masalah

Ini kerana, lemak sihat yang terdapat dalam minyak zaitun boleh melembutkan najis dan memudahkannya untuk disingkirkan melalui usus. Minyak zaitun juga membantu najis memerangkap lebih banyak air, lalu mengelakkan najis daripada menjadi keras.

4. MELENGKAPI NUTRISI

Minyak zaitun kaya dengan pelbagai nutrisi yang penting untuk perkembangan bayi dan keperluan ibu hamil seperti lemak, protein, kalori, zat besi, vitamin E, vitamin A, Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B3 dan juga Vitamin C.

Di samping itu, ia membantu tubuh agar penyerapan nutrisi berlaku secara optimum.

5. MEMUDAHKAN KELAHIRAN

Salah satu petua memudahkan kelahiran adalah dengan melakukan urutan perineum pada bahagian faraj apabila menjelang tarikh kelahiran. Urutan ini boleh dilakukan dengan menggunakan minyak kelapa dara atau minyak zaitun.

Selain melakukan urutan tersebut, minyak zaitun juga boleh diminum dalam kuantiti 1-2 sudu setiap hari. 


Insyallah dengan amalkan minyak zaitun, dipermudahkan ibu-ibu mengandung bersalin dengan mudah, tanpa koyakan dan jahitan, itulah impian setiap ibu yang mengandung..doakan sha juga ya 

4 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. Itulah tak pernah lagi cuba sapu minyak zaiton untuk strecthmark kat perut ni. Selalu sapu dengan baby oil je

    ReplyDelete
  2. SELAMAT HARI RAYA, menarik entry ini btw done follow, follow me back thanks http://acuyuhan.blogspot.com/

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post