Tips Jaga Gigi Anak Supaya Bersih, Putih dan Cantik

Tips Jaga Gigi Anak Supaya Bersih, Putih dan Cantik

Bismillah, 
Assalamualaikum


Tips Jaga Gigi Anak Supaya Bersih, Putih dan Cantik | Anak baru umur 2 tahun gigi dah rosak, kesian nya ini mesti sebab banyak sangat makan makanan manis, makanan manis memang kegemaran budak apatah lagi kalau ibu ibu jadikan ia makanan rutin harian, ish ish ish..

Anak mula diberi makanan sejak umurnya 6 bulan, sampailah umur 2 tahun, ibu disarankan tidak memberi makanan yang tinggi kandungan gula dan garam kerana itu boleh membebankan buah pinggang mereka, kesian bagi ibu bapa yang kurang pengetahuan untuk hal ini, malah ada juga ibu bapa langsung tak tahu. Untuk tambah pengetahuan mengenai resepi makanan baby korang boleh join group facebook sana banyak ilmu pengetahuan termasuklah makanan apa yang boleh diberi sewaktu anak tumbuh gigi.


Gigi anak tumbuh seawal 5 bulan, macam edan giginya tumbuh sejak dia berumur 6 bulan selepas dia diberi makanan dan dia pernah masuk ward akibat cirit birit yang teruk berpunca dari tumbuh gigi, dan bulan berikutnya gigi edan tumbuh sebiji demi sebiji menjadikan giginya penuh pada umurnya 10 bulan.

Tips Jaga Gigi Anak Supaya Bersih, Putih dan Cantik

1. Bersihkan gusi anak seawal 5 bulan - untuk membiasakan anak berus gigi, ibu perlu rajin membersihkan gusi anak seawal yang mungkin, sebab pada usia ini, kebanyakan anak sudah mulai gatal gusi. 

2. Sediakan berus gigi yang sesuai - berus gigi anak pada usia 5 bulan disarankan berbentuk getah yang dimasukkan kedalam jari telunjuk sehinggalah dia berusia 9 bulan, jika sudah ada gigi tukar kepada berus gigi budak yang halus bulunya.

3. Berus gigi anak 2 kali sehari, setiap hari - Ini pentingya, ibu kena rajinkan diri untuk memberus gigi anak 2 kali sehari, pada pagi dan malam, jika ibu bekerja, pesan pada pengasuh, pastikan gigi anak diberus paling tidak pun semasa dia mandi pagi dan petang

4. Jangan bagi anak makan manis - ini juga antara tips jaga gigi anak supaya bersih, putih dan cantik, sejujurnya sha jarang sekali bagi anak sha makan manis pada usia 2 tahun kebawah, sebab makanan yang manis ini penyumbang kepada kerosakan gigi, jika nampak orang bagi dia, please larang, jangan biasakan anak makan manis. biar anak menangis, dan biarlah orang yang bagi tu nak cakap apa, dia anak kita, kita ada hak.

5. Ajar anak minum air masak - seawal usia edan 6 bulan sha dah biasakan dia minum air masak, sampai umur dia sekarang nak masuk 3 tahun dia dah boleh minum air masak dalam 700ml sehari, kalau dia tidak cukup minum air masak bibirnya akan jadi merah dan mudah demam. 

6. Ajar anak minum susu dalam gelas - umur edan 6 bulan sha ajar dia minum air masak di dalam botol susu, umur 1 tahun sha start belikan dia botol pakai straw, bila dia dah wean off, sha ajar dia minum susu dalam gelas yang ada straw, gelas ini ada jual di Mr.DIY. Penggunaan botol susu boleh menyebabkan gigi anak cepat rosak.

7. Cara berus gigi anak yang betul - letakkan kepala anak pada paha dan berus secara mendonggak berus gigi atas, depan bawah dan lidah. Gunakan berus gigi dan ubat gigi yang berflorida.

8. Jumpa Doktor gigi setiap 6 bulan di Klinik kerajaan - Genap umur anak setahun, dah boleh bawa anak jumpa doktor gigi, untuk disapu florida, klinik kerajaan dapat percuma, lepas sapu, tak boleh bagi anak susu/air selama 30 minit. Dan jangan berus gigi anak sampai besok pagi

InsyaAllah semoga tips ini berguna kepada semua ibu untuk menjaga gigi anak supaya bersih putih dan cantik, kesian dekat anak bila dah capai umur 4 tahun gigi dah tiada, susah nak makan benda keras dan mungkin akan dibedah. Ini telah terjadi pada anak buah sha. kesian tengok semoga bermanfaat..


Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post