4 Sebab Kenapa Perlu Staycation Pada hari Raya Ini

Bismillah, 
Assalamualaikum




4 Sebab Kenapa Perlu Staycation Pada hari Raya Ini | Sejak negara kita dilanda virus covid-19, hari demi hari kes kian meningkat, sampaikan kadar kematian sehingga kini sudah pun mencecah angkah ribu, apatah lagi pada musim perayaan begini, mesti ramai tak dapat pulang kampung untuk menyambut hari raya aidilfitri bersama keluarga tersayang.

Tahun lalu pun kita puasa tanpa bazaar, solat tarawih di rumah, dan beraya tanpa menziarahi jiran tetangga, semua ini adalah norma baru yang kita patut amalkan selagi virus covid masih belum habis. Tapi entah bilalah virus covid ini mahu habis kan. Tak dapat kita melancong  keluar negara macam dulu kala.

Tiket kapal terbang dah tempah, hotel dah booking, tup tup kerajaan masih tak dibenarkan rakyatnya merentas negeri, sedihnya raya tahun ini tak pulang kampung lagi korang. Hanya video call pengubat rindu seisi keluarga dikala takbir bergema. Sedihnya alahai Tapi jangan risau korang dah boleh mula plan untuk staycation.

Apa itu Staycation

Actully sha macam baru dengar ayat ni kan, actually bahasa pasar bagi  staycation adalah bercuti di sekitar kawasan tempat tinggal korang. Kalau di luar negara staycation ini memang sangat popular lagi-lagi di kawasan kota raya dan tempat tinggal korang dekat dengan hotel dan tempat yang menarik macam Grand Lexis Port Dickson tanpa merentas negeri pun korang boleh staycation bersama keluarga tersayang.

Bayangkan raya ini korang spend 2 hari 1 malam dekat hotel, boleh stay swimming pool lama sikit, makan pun disediakan, tidur pun best. So staycation ini memang kiranya penganti kepada vacation korang yang dah lama plan tapi tak jadi disebabkan virus covid-19. Terubatlah rindu sikit bila dah stay dekat hotel kan..hihi

4 Sebab Kenapa Perlu Staycation Pada Hari Raya ini

Raya tahun ini mungkin korang tak dapat nak beraya di kampung halaman, tapi korang boleh bawa keluarga bercuti disekitar tempat tinggal korang.

1. Yang bestnya bila staycation ni, urusannya sangat mudah hanya booking hotel di traveloka, korang tinggal angkat barang masukkan dalam kereta dan jalan pergi hotel. Sudah semestinya korang tak sesatlah kan sebab kawasan dah familiar hihi.

2. Bila dah plan nak staycation di kawasan berdekatan korang tu tak perlu naik kapal terbang, jadinya kos untuk pergi tersangatlah murah, bayar minyak RM10 dah sampai hotel yang korang tuju, berbanding tempah kapal terbang seorang seratus ringgit 5 orang dah berapa kan? So  memang murah.

3. Staycation dekat tempat tinggal korang tak perlu buang masa berjam-jam untuk sampai ke destinasi. Memandangkan kawasan itu sudah familiar, jadinya masa untuk.pergi dengan menaiki kereta hanya makan masa yang singkat. Plan untuk staycation, dalam masa yang singkat pasti ahli keluarga tertarik untuk pergi bersama sebab semuanya sangat mudah.

4. Lain sikit dari vacation, kepuasan yang sederhana ini mampu memberi efek refreshing yang sama seperti korang sedang bercuti di luar negara. So korang boleh reward diri sendiri dan keluarga di musim perayaan ini.

Tiada asalan untuk tidak bercuti jika korang boleh buat staycation. Selain jimat masa, senang nak plan dan juga jimat kos, dan yang paling penting kepuasan sama dengan vacation diluar negara..so korang boleh cuba raya cara baru tahun ini dengan staycation

4 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. kalau ada geng mmg nak staycation je. tapi geng takdak, semua takda huhu duk rumah jela

    ReplyDelete
  2. menarik nih idea staycation masa raya nanti, lagi2 tak dapat balik kampung dah huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post