Cara dapatkan semula nombor tune talk yang telah tamat tempoh

Cara dapatkan semula nombor tune talk yang telah tamat tempoh




Terkejut bila bangun pagi tengok  signal telephone tiada, ah sudah, teringat tentang mesej amaran dari telco seminggu yang lepas, Your account validity period is over. Please Topup before your SIM expiration date 18-NOV-2020 tapi dibiarkan dan terus lupa sehingga hari tamat tempoh baru rasa menyesalnya tak topup hari itu. Kalau korang pengguna telco tune talk, Korang jangan risau sha ada cara dapatkan semula nombor tune talk yang telah tamat tempoh.


Sha baru sahaja lalui sakitnya hati apabila signal telephone yang hanya paparkan tanda pangkah merah, apatah lagi nombor tersebut penting di mana semua urusan menggunakan nombor ini, termasuklah pengesahan TAC bank, jadi semua urusan pembayaran hari ini tidak dapat diteruskan. Nampak tak korang, dah jadi masalah pula kan.





Disebabkan di rumah sha guna unifi, jadi memang jarang sangat nak topup kredit nombor tune talk sha itu, kalau diluar pula sha guna nombor yang lain, telco Digi, sebab pelan Digi sangat murah, dan boleh renew lifetime  dengan hanya RM1 sehari sahaja, best kan. Sha dah lama terpikir nak tukar ke telco Digi tapi sebab covid ini susah sikit nak berjalan. Lepas ini sha akan tukar kepada Digi, coverage pun ok walaupun hanya segelintir tempat saja haha.


Jadi nak dipendekkan cerita, sha pun cuba untuk topup nombor tersebut, dengan harapan signal kembali muncul, namun hampa. Nombor tersebut tidak wujud, maksudnya nombor itu memang tamat tempoh.


Cara dapatkan semula nombor tune talk yang telah tamat tempoh


Pertama korang jangan cemas atau pikir apa-apa yang negatif, sebabnya nombor yang baru sahaja tamat tempoh boleh dapatkan semua tapi ada beberapa perkara yang korang perlu ikut. Ianya mudah saja dalam masa 24jam pasti korang akan dapat balik nombor tersebut.


Register sendiri di rumah


Kalau korang nak buat sendiri di rumah boleh saja, caranya korang dapatkan simkad di kedai dengan harga RM5, install aplikasi tune talk, scan ic dan aktifkan sim kad tersebut, ini semua korang boleh tengok dekat kit sim kad yang korang beli tadi.


Masukkan code refferal : X63ML7PR

Ini untuk tanda terima kasih korang lah pada sha sebab sha dah setelkan masalah korang hihi..tq in advance


Kemudian topup RM50 pada nombor tune talk baru ya, sebab kalau nak ambil semula nombor tune talk yang lama, kena pilih dulu nombor tune talk yang baru untuk sementara sahaja selama 24-48 jam daam tempoh masa bekerja, lepas tu korang pergi live chat untuk pengaktifan, topup nombor baru dan live chat korang boleh pergi ke aplikasi tune talk.


Kena ikut semua cara diatas baru boleh live chat.


Korang chatlah saya nak dapatkan nombor yang telah tamat tempoh, jadi dia akan minta kad pengenalan dan nama untuk pengesahan, pastikan nombor yang korang nak ambil balik itu atas nama dan kad pengenalan jadi senang kerja kan hihi. 


Kemudian dia akan minta nombor serial pada sim kad korang, ianya ada pada belakang sim kad tune talk yang baru korang beli, tolong jangan buang, kalau ada masalah nanti boleh rujuk balik, sha snap ja letak dalam phone hihi


Dan akhir sekali dia akan balas pengaktifan dalam masa 24-48 jam waktu bekerja, selama waktu ini korang akan pakai nombor tune talk yang baru, lepas dari waktu itu, nombor tune talk yang lama akan diaktifkan semula, dan boleh pakai macam biasa. Tapi untuk nombor sha hanya makan masa tak sampai 24 jam pun bangun pagi check aplikasi dah tertera nombor lama, alhamdulilah lega sikit hati hihi.


Tapi kemarin sha dah terlampau risau kan jadinya sha tak buat sendiri dirumah, sha cari ejen tune talk berdekatan untuk dapatkan semula nombor telephone tune talk yang telah tamat tempoh, sha search ejen tune talk di group sandakankini, dan terus mesej tanya bolehkah dia dapatkan semula nombor tune talk yang telah tamat tempoh dan dia pun balas boleh puan.





Disebabkan musim covid meningkat di Sandakan Sabah, sha ambil keputusan untuk menggunakan khidmat ejen tune talk, jadi sha tak perlu ke kedai untuk membeli sim kad dan urus pendaftaran tersebut, ianya free dan hanya bayar harga sim kad sahaja.


Untuk pengetahuan kamu semua pengguna tune talk tempoh sah kredit tune talk adalah selama 45 hari sahaja, jadi kalau kamu tidak topup selama tempoh itu, maka nombor kamu akan tamat tempoh.


Sebenarnya cara dapatkan semula nombor tune talk yang telah tamat tempoh di atas sangat mudah dan korang boleh sendiri di rumah, dan ejen tersebut boleh saja tunjukkan caranya tanpa perlu tolong daftarkan untuk sha, tapi rezeki sha dapat orang yang boleh tolong selesaikan masalah ini pun sha dah bersyukur tau..


Terima kasih Sis Shyna dan husband tolong daftarkan nombor tune talk, walaupun datang jauh dari Kg bahagia ke Taman sejati, batu 7. Semoga murah rezeki tolong orang yang susah.


Oh ya, nanti bila dah bertukar ke nombor yang lama, pihak tune talk akan call bagitahu, mana lah tau kan korang lupa hihi.


Bercakap tentang lupa, husband sha pun lupa nak topup nombor tune talk dia dan nombor dah lama expired, aduhai kenapalah kami berdua ni kan..ini mesti sebab pakai dua nombor sampai lupa nak topup nombor tune talk. Dan untuk aktifkan nombor husband, sha guna khidmat ejen tune talk yang sama juga, jadi tak perlu semak fikiran hihi besok baru ambil sim kad husband.


Di Sandakan, rasanya tiada kiosh tune talk jadi memang susah untuk pengguna tune talk berurusan, kena cari ejen baru dapat selesaikan. Tapi kalau nak tukar telco lain ke tune talk boleh juga buat sendiri di aplikasi atau cari ejen berdekatan korang. Sha hari tu tukar telco dengan ejen dapat free sim kad, siap dia daftarkan sekali. Tapi ejen tu jauh di batu 32 kena cari masa sesuai baru dapat cod. Itu yang sha cari area Sandakan cepat dapat.


Yang bestnya tune talk ni pelan RM48 unlimited data dan call sebulan dan hotspot 5GB, dulu sebelum guna unifi kami guna pelan ini, puas hati sangat data tak pernah habis, call bila-bila masa dan siapa sahaja, tapi sejak pindah ke rumah sekarang ini, line pula masalah, jadi kami terpaksa ambil unifi pakej RM89 sebulan semua orang boleh pakai itu yang lupa nak topup nombor tune talk hihi


Untuk telco lain korang boleh pergi ke kiosk berdekatan, untuk dapatkan nombor yang sudah lama tamat tempoh masih boleh selagi nombor itu belum dipakai orang lain.


Nombor sha ini sha pakai dari tahun 2008 sampai sekarang setia sha guna bukan apa sebab apa-apa memang akan daftarkan ke nombor ini, kawan senang cari sebab guna 1 nombor ja, lagipun nombor sha ni senang ingat jadi sayang pula kalau dah tak boleh guna kan,


sha dulu pernah juga sim kad maxis tamat tempoh, cara nay sama ja sha pergi centre ambil balik nombor tu, musim pkp ni call ja operater, nanti diorang akan hantar sim kad melalui pos.


Dah banyak kali tukar telco, semua telco sha pernah pakai haha dari maxis, digi, tune talk, celcom, xox, umobile tetap pakai nombor yang sama. 


Itu saja untuk entry kali ini, semoga bermanfaat buat semua.






37 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. alhamdulillah, hilang rasa risau tu kan.
    kalau mau tukar pigi telco lain tapi masih guna nombor yg sama,
    caranya pun sama juga.
    beli jak sim kad baru mana2 telco, lepas tu kena downgrade pigi prepaid (kalau yg pakai postpaid lah), then register online telco baru untuk port in old number.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gelisah hati ini kak pip lagi2 nombor tu sgt ptg hahah..anyway tq kak pip komen blog sha

      Delete
  2. perkongsian yang akan membantu ni, good :)

    ReplyDelete
  3. Nak tanya jika ada saki baki wang dalam 30 ringgit boleh tak dapat balik jika exprired?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau expired mmg xdpt balance dlm sim kad tu..dia burn abis rasanya..

      Delete
  4. Hai sis..saya pun Sama dah Lama SIM tune talk mati sebab lupa reload tapi Masih boleh pakai utk whatsapp..semalam hp rosak.so tukar hp baru.nak log in WhatsApp Tu tak dapat dah sebab kena ada cod yg kena hantar kat no SIM kad Tu..masalah sekarang tak dapat keluar.kalau tak perlu beli SIM baru agent boleh tolong tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ejen bole tlg..sy pn ejen tlg dftarkan tp klu nak buat sndiri bole ja rasanya smua guide ada dlm post sy ini..hrp.mbntu

      Delete
  5. terima kasih..info ni sgt membantu👍

    ReplyDelete
  6. Hi sis..nak tanya ,number tune talk sy tamat tempoh awal bln mei..sy nak ambik balik no tu dapat lagi kah..sekarang dah bulan jun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa klu 3 bulan xaktifkan balik no tu mmg org lain dah guna

      Delete
  7. Salam sejahtera sis! Tumpang tanya, nombor phone saya telah tamat tempoh VALIDITY semalam ( 25/9/2021) , jadi perlukah saya beli nombor yang baru ataupun adakah saya masih mempunyai tempoh 45 hari lagi utk reactivate nombor saya tersebut??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bole reactive lg..sbb kes sy ni dlm smngu juga bru dftr balik no tu..asal jgn limpas 3 bulan

      Delete
  8. hi sis. nk tanya, memang wajib ke kena topup rm50 utk no tunetalk yg baru?

    ReplyDelete
  9. Kalau tidak topup dalam 45 hari dari tarikh tamat tempoh validty,adakah simcard expired?..

    ReplyDelete
  10. Topup RM50 yg d no baru tu lesap ka sis kalau sdh dpt balik no lama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. No yg suda d aktfkan tu sis, sis akan dpt no bru dlm msa 24jam..lps tu no tu akan tukar ke no asal..so klu topup xlesap hihi

      Delete
  11. No yang nak kena beli di kedai tu kena daftar dengan ic jugak kan ? Saya kurang faham . Lepas tu kena daftar dekat apps tunrtalk guna ic juga ? Atau pun beli sim di kedai tp tidak daftar guna ic

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simkad msti dftr guna ic, lps beli dikedai aktifkan dan dftr dkt apps tunetalk

      Delete
  12. Salam sis.. mau tanya.. dia ambil masa berapa lama untuk nombor kita diblock.. 2 bulan selepas tarikh expired kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasany dlm tmph sbln tt akn blok no tu xbole amik dah..sbb no tu akan kena ltk dlm recycle sistem

      Delete
  13. Unknown
    June 6, 2021 at 2:08 PM
    Hai sis..saya pun Sama dah Lama SIM tune talk mati sebab lupa reload tapi Masih boleh pakai utk whatsapp.saya punya ws problem so saya uninstall and install balik then kene log in WhatsApp Tu tak dapat dah sebab kena ada cod yg kena hantar kat no SIM kad Tu..masalah sekarang tak dapat keluar.kalau tak perlu beli SIM baru agent boleh tolong tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi maaf lmbt bls, aah kalu no dah expired wasap smua mc boleh guna shingga kena update apps jadi kalau nak login balik tu mmg kena minta pengesahan pd no yg xpired tu, so pnyelesianya boleh buat sndiri mcm sy tjukkan diatas ikut by step ja atau cr agent berdtfr itupun jgn smapi sbulan no xpired ya

      Delete
  14. Nak tanya lepas dah aktifkan balik no. TuneTalk yang lama...nape bila kita buat transaksi, no. TAC kita x dapat Yee?😥ada cara x

    ReplyDelete
    Replies
    1. lps aktikan no yg xpired tu mkn masa 24j tuk aktifkan no tu, so apa pakai no yg baru dlu

      Delete
  15. Saya ada buat pertukaran TuneTalk ke nombor peribadi tetapi plan setahun jadi x aktif. Bagaimana cara nak dapat plan itu semula

    ReplyDelete
  16. hmm boleh sesiapa tlg sy tak sbb sim card tune talk sy expired tapi center kt sini dh seminggu kedai dia tutup ....kalau ade sesiapa yg boleh tlg boleh WS sy ( 011 3516 5361)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh pergi petronas terdekat tuk beli sim kad tt, dan dftra sndiri ikut step di atas

      Delete
  17. Saya pon masalah yg sama sis... baru td .. tiba2 no netwok.. sy x paham mcm mn nk buat ni.. plss

    ReplyDelete
  18. terima kasih sis.dgn cara sis buat blog ni dapatlah menyelesaikan masalah yang saya rasakan sekarang,mudahan sis sehat selalu dan bertambah rezeki sis dan berbahagia bersama ahli keluarga sis.aminn

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post