Bolehkah Ibu Hamil Puasa??

Bolehkah Ibu Hamil Puasa?? | Assalamualaikum, ada beberapa hari lagi Ramadan akan tiba, alhamdulilah ini kali pertama sha berpuasa sebagai seorang isteri, juga kali pertama berpuasa dalam keadaan mengandung, precious moment ! tapi bolehkah ibu hamil puasa? macam mana kalau lapar? sebab sha sekarang ni dalam mood nak makan ja, tidakkah menganggu proses pembesaran bayi dalam kandungan??


Mesti bakal ibu diluar sana sangat teruja apabila mengandung pada bulan Ramadhan, mana tidaknya, boleh puasa penuh kan..wish list setiap wanita tu hihi, tapi bolehkah ibu hamil puasa? boleh sangat selagi ianya yakin puasa nya tersebut tidak memudaratkan pada bayi yang dia kandung, sha pun ada tanya dengan doktor pakar, doktor pun kata benda yang sama, tapi kalau datang gastrik kena buka puasa, daripada nak capai impian puasa penuh, pikir kesihatan diri sendiri juga tau ibu-ibu hamil diluar sana.

Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam usia dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu . (QS.Luqman: 14) 

Sesungguhnya Allah memberikan keringanan bagi orang musafir berpuasa dan shalat, dan bagi wanita hamil dan menyusui berpuasa. (HR. Ahmad)

Jadi bagi ibu-ibu hamil yang pasang niat untuk berpuasa penuh pada bulan Ramadhan yang bakal tiba, korang memang hebat, tapi jikalau mereka yang lain tidak dapat meneruskan wajib dignti pada hari lain dan bayar fidayah sama seperti kes wanita datang bulan hihi..harapnya dapatlah mengenapkan puasa penuh kan..

Beruntung tauu..kita yang mengandung pada bulan yang penuh dengan kelebihan, jadi grab banyak-banyak pahala

Semoga Allah permudahkan perjalanan ramadhan kita bersama baby dalam perut hihi
InsyaAllah moga entry ini bermanfaat kepada semua :)

1 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. Buat ibu mengandung ada kelonggaran.. Tapi kalau dapat puasa banyak ganjarannya..

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post