SAH !! Cadbury ada DNA Babi

SHAH ALAM - Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengesahkan penemuan DNA babi (porcine) dalam produk makanan Coklat Susu dengan Kacang Hazelnut dan Coklat Susu dengan Kacang Badam jenama Cadbury Dairy Milk.
 
Ketua Pengarahnya, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, berdasarkan analisis yang diambil dari tiga sampel, dua daripadanya didapati mengandungi porcine manakala satu lagi produk iaitu Coklat Susu Cadbury Dairy Milk Chocolate dikesan tidak mengandungi DNA tersebut.
 
"Ini bertujuan untuk melindungi orang awam daripada bahayanya dari segi kesihatan dan penipuan pada penyediaan, penjualan dan penggunaan makanan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
 
Dalam pada itu, pihak pengeluar produk, Cadbury Confectionery Malaysia Sdn Bhd memberi jaminan untuk menarik balik produk terbabit dari pasaran dengan serta-merta.
 
"Kami ingin menasihatkan orang ramai supaya membaca nombor kelompok (batch no.) pada label produk sebelum membeli atau memakannya," jelasnya.
 
Orang ramai dan pengguna boleh merujuk laman web Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) di http://fsq.moh.gov.my atau www.facebook.com/bkkmhq untuk sebarang soalan dan pertanyaan.


Ya Allah, untuk pengemar coklat ni, sha faham perasaan korang, mesti sedih kan, baru nak beli untuk releasekan tension, dah ada statement ni, nasiblah sha tak berapa suka yang ada hazel..

5 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. sebabtulah sedap. Sebab ada babi. huhuhu

    ReplyDelete
  2. .__. Boleh pulak depa letak tanda halal :/

    ReplyDelete
  3. tak sangka betul...selama ni dok makan tak perasan pn...maknanya dna babi dah masuk dlm badan sejak awal lg makan cadbury ni....

    ReplyDelete
  4. Walaupun ena penggemar chocolate, tapi ena tak rasa sedih sebab banyak lagi chocolate yang lebih sedap dari Cadbury..

    ReplyDelete
  5. punya sedap ni coklat tapi dna babi tu bikin kacau!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post